#.Start stappenplan onderzoek

Marktonderzoek, reviews, ervaringen en beoordelingen zijn vaak in één adem te noemen. Om een objectief en betrouwbaar beeld te creëren van een willekeurig product of dienst maakt reviewwereld.nl veelvuldig gebruik dit stappenplan onderzoek om betrouwbare informatie te publiceren.

Vooral als men nog geen persoonlijke ervaring heeft met het product is het tóch mogelijk om een goede indruk te krijgen. In het bijzonder voor complexe aankopen kun je ervoor kiezen om een  kleinschalig ‘vooronderzoek’ te verrichten.

In het kader van onderzoek doorlopen we een aantal fases in het onderzoeksproces. Het marktonderzoeksproces kent in totaal 11 stappen. In de praktijk hoef je lang niet al deze stappen af te gaan.

Afhankelijk van het product of dienst voert reviewwereld.nl diverse onderzoeken uit. De resultaten uit de onderzoeken zijn inzichtvormend, verklarend en geeft antwoord op vragen zoals: ‘Wie? Wat? Waarom? Hoe? In dit artikel lees je welke mogelijkheden er zijn om een kwaliteitsonderzoek uit te voeren.

Onderzoek behoefte

Bepaal of een onderzoek noodzakelijk is om tot een objectief eindoordeel te komen over het product of dienst.

Met betrekking tot reviews en beoordelingen is het verrichten van onderzoek vaak essentieel. Vooral als er geen ervaring is met het product. Vaak bestaat een review uit verschillende sub-onderwerpen die besproken worden.

Denk hierbij aan productspecificaties, technische kenmerken, uiterlijke kenmerken, gebruiksgemak en prijs. Om de kwaliteit te toetsen van het product zal er aandacht besteedt moeten worden aan al deze kenmerken. Vooral wanneer er geen persoonlijke ervaring is met het product is er dus wel degelijk behoefte aan een onderzoek in welke vorm dan ook.

Een onafhankelijk onderzoek is voornamelijk gebaseerd op feitelijke informatie. Feitelijke informatie kan redelijk eenvoudig verkregen worden door middel van een online onderzoek.

Een complete ervaring bestaat, afgezien van feitelijke informatie, ook uit subjectieve variabelen. Vergelijkingen, meningen, voor- en nadelen zijn hier voorbeelden van. Daarom zullen ook de subjectieve kanttekeningen van een product onderzocht moeten worden.

Probleemdefinitie

De behoefte aan onderzoek kan op verschillende manieren tot stand komen.

Het kan zijn dat bedrijven meer inzicht willen in consumentengedrag. Men wil misschien marktgerichte onderzoeken uitvoeren wegens dalende omzet.  een bedrijf wil weten hoe het is gesteld met klant- en werknemerstevredenheid, de positie ten opzichte van concurrentie of andere problemen aan de kaak stellen.

In de probleemdefinitie wordt er vastgelegd ‘wat’ er onderzocht moet worden.

Onderzoeksdoel

Het bepalen van het onderzoeksdoel wordt ingeleid met de probleemstelling. Aan de hand van de probleemdefinitie wordt er antwoord op de vraag gegeven: ‘Welke informatie is er nodig om het probleem op te lossen?’

Onderzoek ontwerp

Nu het probleem en doel gedefinieerd zijn is het tijd voor de volgende fase van ons stappenplan onderzoek.

Er een ontwerp gemaakt voor het onderzoeksproject.

Elk onderzoek is anders maar in grote lijnen kunnen we drie soorten onderzoek onderscheiden.

Verkennend onderzoek

Wanneer er weinig bekend is over een bepaald probleem maken we vaak op ongestructureerde wijze gebruik van verkennend onderzoek. Internet, kranten, tijdschriften en boeken zijn voor dit onderzoek de meest handige instrumenten.

Beschrijvend onderzoek

Diepgaande onderzoeken waarbij we antwoorden willen hebben op ‘wie, wat, waarom en hoe’ noemen we beschrijvend onderzoek. Beschrijvend onderzoek wordt veelvuldig gebruikt door marketeers en marktonderzoekers om percepties, consumentengedrag, houdingen en intenties in kaart te brengen. Instrumenten als survey-onderzoeken en observaties zijn vaak de basis voor beschrijvende onderzoeken.

Causaal onderzoek

Wanneer de probleemdefinitie bestaat uit het onderzoeken van een oorzaak of gevolg van een bepaald verschijnsel maken marktonderzoekers gebruik van causaal onderzoek, ofwel experimenten.

Soorten informatiebronnen

Er zijn talloze informatiebronnen beschikbaar tegenwoordig. Al deze informatiebronnen zijn in te delen in twee verschillende soorten data.

Primaire data en secundaire data.

Primaire data zijn gegevens die speciaal voor het onderzoeksdoel worden verzameld.

Secundaire data zijn gegevens die al verzameld zijn door een derde. Vaak zijn deze gegevens verzameld voor een ander doeleinde maar kunnen tóch geschikt zijn voor eigen onderzoek.

Dataverzamelingsmethoden

De laatste jaren is de hoeveelheid beschikbare informatie enorm gestegen. Dit maakt het makkelijker om een betrouwbaar onderzoek te verrichten of een kwaliteitsbeeld te creëren met betrekking tot een bepaald product of dienst.

Interne en externe data zijn door middel van verschillende methoden te verkrijgen. Dit worden dataverzamelingsmethoden genoemd.

Externe secundaire data wordt verkregen door het bestuderen van online informatiediensten, websites van talloze organisaties, boeken kranten en tijdschriften.

Interne primaire data kunnen via interviews, enquêtes en focusgroepen

Ontwerpen van vragenlijst

Deze stap in ons stappenplan onderzoek is enkel van toepassing in beschrijvende en causale onderzoeken.

Het ontwerpen van een vragenlijst is zeer gecompliceerd. In de wereld van marktonderzoek wordt er over het algemeen gebruik gemaakt van software programma’s die speciaal zijn ontworpen om vragenlijsten op te stellen en de resultaten van de ingevulde vragenlijsten te analyseren.

Het opstellen van de goede vragen is een kunst op zich.

Een onderzoeker moet in staat zijn om dubbelzinnige vragen te formuleren. Ook moeten de vragen sturend zijn om ervoor te zorgen dat de respondent objectief antwoord geeft. Verder moet er rekening gehouden worden met het aantal vragen, de antwoordmogelijkheden en de uiteindelijke dataverwerking.

Opzet en omvang van steekproef

Zodra er een vragenlijst is opgesteld wordt er bepaald wat de opzet en de omvang van de steekproef zal worden.

In marktonderzoeksprojecten wordt er een populatie ondervraagd of bestudeerd.

Een populatie is een bepaalde bevolkingsgroep. Zelden wordt de gehele populatie ondervraagd.

Een onderzoeker bestudeert vaak slechts een deel van de populatie. De resultaten van dat onderzoek gelden dan als uitkomsten voor de gehele bevolkingsgroep.

De steekproefomvang heeft betrekking op het aantal eenheden dat in de steekproef gebruikt worden.

Hoe groter de omvang hoe hoger de representativiteit.

Data verzamelen

Het verzamelen van data valt onder de term fieldresearch.

Het is vaak tijdrovend maar dient wel als één van de belangrijkste onderdelen van het stappenplan onderzoek. Het is van essentieel belang dat steekproeffouten in de kiem gesmoord worden.

Ook wanneer het aantal steekproeffouten nihil is kunnen er verschillende niet-steekproeffouten voorkomen in het onderzoek. Deze fouten zijn niet te herstellen en hebben een grote invloed op de kwaliteit van het totale onderzoeksproces.

Data analyseren

Zodra alle resultaten verzameld zijn is het tijd om de gegevens te analyseren.

De uitkomst van de gegevens bieden direct inzicht in de probleemstelling. Voordat er enige conclusies getrokken worden is het belangrijk om eerst alle data te verwerken.

Voor de verwerking van data zijn speciale software programma’s ontwikkeld zoals bijvoorbeeld SPSS. Deze programma’s bieden je de mogelijkheid om verschillende onderzoek variabelen te toetsen en te vergelijken. Grafieken, tabellen en lijsten kunnen eenvoudig gecreëerd worden. Deze stap in het onderzoekstraject geeft onderzoekers een gevoel van voldoening.

Onderzoek rapportage

Het einde van het stappenplan onderzoek is in zicht.

Wanneer alle informatie verzameld en geanalyseerd is zal er een rapportage van het onderzoek plaatsvinden.

Een korte beschrijving van het onderzoekproces zal als inleiding dienen voor de daaropvolgende data-analyse, vergelijkingen, opsommingen en cijfermatige onderbouwingen met betrekking tot de probleemstelling.

Een rapportage kan allerlei vormen aannemen.

Vaak worden er teksten geschreven in combinatie met grafieken, tabellen en beeldmateriaal. Inleiding, kern en conclusie mogen absoluut niet ontbreken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.