Een review, en dan in het bijzonder een positieve review is veel waard voor een bedrijf, product of dienst. Ervaringen van consumenten, beoordelingen van professionals en klanttevredenheidsonderzoeken zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in en rondom bedrijfsvoeringen.

Wat is een review nu eigenlijk? Wat zijn de functies van een review? Tijdens het schrijven van een review neem je altijd product- en dienstkenmerken in overweging om uiteindelijk een objectieve en kritische conclusie te vormen.

Waar moet een goede review eigenlijk allemaal aan voldoen? En tot slot, welke synoniemen kennen we? Lees nu verder voor een volledige omschrijving review.

review rating

Definitie

Het begrip ‘review’ is eigenlijk letterlijk vertaald naar het Nederlands ‘recensie’. De definitie van het begrip ‘review’ luidt als volgt: ‘Een kritisch waardeoordeel van een product of dienst’. Recensies zijn vooral te vinden op het internet, in tijdschriften en in kranten. Een recensie wordt vaak geschreven naar aanleiding van een ervaring, een ondervinding of een mening. Echter, als we op zoek gaan naar het antwoord op de vraag ‘Wat is een review?’ zullen we dieper moeten graven dan enkel een beschrijving van de definitie.

Functie van een review

Een review kent verschillende functies. Met een review wil iemand vaak zijn of haar ervaring ten opzichte van een product of dienst delen met anderen. Complimenten en klachten wisselen elkaar hierbij af.

Beschrijving

De inhoud van een review kan ook bestaan uit een beschrijving van een product of dienst. Men die informatie wil over een bepaald product kan zo op zoek gaan naar een recensie speciaal gericht op dát product.

Commercieel

Ook worden er reviews geschreven met commerciële doeleinden. Hierbij worden zoveel mogelijk positieve eigenschappen op een rijtje gezet om zo het vertrouwen van de lezer te winnen.

Inzicht verkrijgen

Bedrijven zijn er geïnteresseerd in de mate van tevredenheid over het product of de dienst die zij aanbieden. Zij zullen vooral op zoek gaan naar reviews die voorzien zijn van meningen en feedback waardoor zij een uitgebreid inzicht krijgen van sterkte- en verbeterpunten.

Kenmerken van een review

Reviews worden geschreven aan de hand van een aantal kenmerken. Dit noemen we ook wel productkenmerken. Denk hierbij aan de P’s uit de marketingmix. Prijs, plaats, personeel, promotie, product en presentatie. Deze kenmerken worden vooral gebruikt bij beschrijvende reviews gericht op product en dienst.

Als het gaat om ervaringsgerichte reviews bestaat de inhoud voornamelijk beoordelingskenmerken. Voorbeelden hiervan zijn gebruiksgemak, klantvriendelijkheid en uiterlijk. De inhoud van een review geeft ook vaak antwoord op de vragen ‘Wie?’ ‘Wat?’ ‘Waar?’ ‘Waarom?’ ‘Wanneer?’ en ‘Hoe?’

wat is een review
Een review geeft vaak antwoord op de vragen ‘Wie?’ ‘Wat?’ ‘Waar?’ ‘Waarom?’ ‘Wanneer?’ en ‘Hoe?’

Kwaliteitseisen van een review

Hoe schrijf je een goede review?

Objectiviteit

Een goede review bevat vooral objectieve elementen met als doel om informatie te verschaffen.

Goede onderbouwing

Zorg dat je kritiek geformuleerd wordt als een wens. De argumentatie van klachten en complimenten is het meest belangrijk als het gaat om de kwaliteit van je review. De onderbouwing van je argumenten kunnen gevormd worden door voorbeelden die zich in de praktijk hebben voorgedaan.

Kort & Bondig

Schrijf een korte samenvatting van jouw eigen mening en ervaring. Som plus- en minpunten op en beoordeel het product of dienst met een rapportcijfer. Je analyse mag natuurlijk tips- en adviezen bevatten.

‘Do Not’

Wat je vooral niet moet doen is een product helemaal afkraken. Dat je ergens ontevreden over bent mag je best delen met anderen maar zorg er wel voor dat je kritiek ‘politiek correct’ overgebracht wordt. Vermijd grof taalgebruik. Taal- en spelfouten zorgen ervoor dat je review als onbetrouwbaar wordt gezien.

Synoniemenlijst

  • Beoordeling – Oordeel
  • Ervaring – Ondervinding
  • Constatering – Vaststelling
  • Referentie –Recensie
  • Kennis – Inzicht
  • Mening – Denkbeeld – Gedachte

Conclusie Omschrijving Review

Nu de kernpunten zijn besproken is de het begrip ‘review’ volledig omschreven. Reviews zijn eigenlijk hetzelfde als recensies. Deze recensies komen vaak voort uit ervaringen van consumenten.

Men kan ervoor kiezen om zijn of haar mening en ondervinding met betrekking tot een bepaald product of dienst te delen met anderen. Tegenwoordig zijn er diverse platforms waarbij men reviews en ervaringen kan schrijven.

Er wordt kritisch ingegaan op een aantal productkenmerken. Als het om kwaliteitseisen van een review gaat staan objectiviteit en onderbouwing centraal.

Vermijd grof taalgebruik en laat je niet leiden door eventuele negatieve gevoelens jegens het product. Probeer ten alle tijden óók positieve feedback te geven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.