Nieuwe ideeën genereren

Bedrijven, organisaties, politici en ieder ander is bijna dagelijks bezig met het genereren van nieuwe ideeën. Ontwikkeling en groei is vaak belangrijk voor een bedrijf. Management afdelingen zijn continue bezig met het genereren van nieuwe ideeën om de potentiële vraag naar het product te stimuleren. Er zijn verschillende onderzoeksmethodes beschikbaar om nieuwe ideeën te genereren. De focusgroep methode is bijvoorbeeld een uitstekende manier om potentiële marktkansen in kaart te brengen.

Wat is een focusgroep?

Een focusgroep is een kwalitatief onderzoeksinstrument waarbij er een groepje respondenten bij elkaar worden gebracht voor een groepsdiscussie.

De groepsdiscussie wordt geleid door een zogenaamde moderator. Het onderwerp wordt van tevoren bepaald. De moderator houdt vast aan een globaal opgezette discussie waarbij  ruimte is om ongestructureerd te discussiëren.

Het is niet de bedoeling dat de discussie afdwaalt naar een geheel ander onderwerp. De moderator moet ervoor waken dat er kostbare tijd verloren gaat aan kwesties die er op dat moment niet toe doen.

Door middel van diverse observatietechnieken kunnen onderzoekers en productontwikkelaars bepaalde behoeften bij de consument opsporen.

Inmiddels zijn onderzoekers en marketeers overtuigd van de focusgroep methode. Diverse succesvolle campagnes zijn inmiddels gelanceerd nadat er gebruik werd gemaakt van de focusgroep methode.

Doelstellingen focusgroep methode

De focusgroep methode kent diverse doelstellingen. De focusgroep methode kan dus ingezet worden bij het genereren van nieuwe ideeën.

Maar de focusgroep kan ook aangewend worden om de onderzoeksresultaten uit een kwantitatief onderzoek te vertalen en beter te begrijpen.

Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingen van reclameteksten, gebruiksaanwijzingen en andere communicatie-instrumenten.

De focusgroep methode is ook nuttig als je meer inzicht wilt in ontwikkelingen rondom koopgedrag, merkbeleving en sociale eigenschappen van de consument.

Criteria voorbereiding focusgroep methode

Het inzetten van de focusgroep methode in een onderzoek vergt heel wat voorbereiding. Als eerste wordt de locatie bepaald. Deze locatie is in de meeste gevallen gebonden aan het focusgebied van de opdrachtgever. Daarnaast moet je rekening

houden met de reistijd die deelnemers moeten afleggen voor het discussiemoment.

Het aantal deelnemers voor een optimale focusgroep ligt altijd tussen de 8 en 12 respondenten.

Hoe gaan deze respondenten geselecteerd worden? Hier zijn talloze mogelijkheden voor. Vraag bijvoorbeeld familie, vrienden en kennissen. Of schrijf je in bij een onderzoeksbureau. Zij nemen de volledige verantwoordelijkheid met betrekking tot de focusgroep methode uit handen.

Als moderator moet je ervaren, enthousiast, gedreven en onbevooroordeeld zijn. Maak voorafgaand de discussie duidelijk wat je als moderator verwacht van de deelnemers en wat zij van jou kunnen verwachten.

Ter afsluiting van de voorbereiding moet alvast nagedacht worden over het benutten van de resultaten. Hoe gaan we de input uit de focusgroep vertalen naar een nieuw product, marketingcampagne of onderzoeksrapport? Welke meetinstrumenten gaan we gebruiken? En welke acties moeten we ondernemen ná de observatie?

Voordelen focusgroep methode

De voordelen van de focusgroep methode zijn:

·         Het genereren van nieuwe ideeën.

·         Inzicht in de consument.

·         Onbeperkte hoeveelheid mogelijkheden in onderwerpen & kwesties.

·         Als opdrachtgever direct betrokken bij onderzoek en resultaten.

·         Flexibel. Zelf online focusgroepen behoren tot de mogelijkheden.

Nadelen focusgroep methode

De nadelen van de focusgroep methode zijn:

·         Een focusgroep is qua omvang te klein om de resultaten als representatief te zien voor de gehele bevolking.

·         Subjectief.

·         Relatief gezien een duur onderzoeksinstrument.

·         Planning, voorbereiding, uitvoering etc. kosten veel tijd.

focusgroep resulaten

Conclusie

De focusgroep methode heeft inmiddels bewezen een krachtige onderzoeksmethode te zijn. Talloze succesvolle nieuwe producten en ideeën zijn tot stand gekomen nadat onderzoekers de resultaten uit de groepsdiscussie hadden verwerkt.

De groepsdiscussie wordt ten alle tijden geleid door een (professionele) moderator. De focusgroep bestaat meestal uit 8 tot 12 personen. Deze 8 tot 12 personen kunnen helaas niet altijd voor de gehele bevolking spreken.

De focusgroep methode wordt vaak toegepast omdat bedrijven meer inzicht willen in de beleving van de consument en kansen op de consumentenmarkt willen opsporen. Opdrachtgevers worden direct betrokken bij het onderzoek.

Zorg voor een goede voorbereiding voor een succesvolle uitvoering.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.