Inleiding marketingtips voor Horeca

Marketing in de horeca, waar liggen op dit moment de kansen voor horecabedrijven? Marketing kan worden toegepast om diverse doelen te behalen. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van meer naamsbekendheid, imago-verandering of het genereren van meer omzet. De horecabranche is een groeiende bedrijfstak waarbij elke horeca gelegenheid zichzelf zal moeten onderscheiden om de moordende concurrentie een stapje voor te blijven. Daarnaast hebben veranderingen in wensen en behoeften van de consument een grote rol gespeeld in de ‘horeca-wereld’ van nu. Maak gebruik van de 5 marketingtips voor horeca in dit bericht en verhoog direct uw omzet uit marketingacties.

Tip #1 Verzamel Online Reviews en Ervaringen

De Nederlandse consument deelt graag haar mening met anderen. Er zijn online talloze mogelijkheden om recensies te schrijven over producten en diensten. Zo vallen er ongetwijfeld ook reviews te schrijven over bezoekjes aan uw horecaonderneming. Positieve reviews en hoge waarderingen kunnen zorgen voor meer gasten en dus voor meer omzet. Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk positieve recensies weet te verzamelen.

Negatieve reacties op een bezoek kunnen er wel voor zorgen dat nieuwe potentiële gasten op basis van lage waarderingen zullen afhaken. Reageer dus ten alle tijden op slechte recensies. Laat men weten dat je de klachten serieus neemt en op zoek gaat naar een passende oplossing. De manier waarop u reageert op de kritiek zal invloed hebben op het beslissingsgedrag van potentiële gasten.

Lees meer over productbeoordelingen en het schrijven van recensies.

Tip #2 Zorg voor beeldmateriaal van Top Kwaliteit

Trek de aandacht van de consument door gebruik te maken van top kwaliteit beeldmateriaal. Een goede foto zegt meer dan duizend woorden. Zeker voor horeca gerelateerde bedrijven zijn goede en aantrekkelijke foto’s van essentieel belang. Wees uzelf ervan bewust dat bezoekers eerst op zoek gaan naar foto’s en beelden om zo een eerste indruk te verkrijgen van uw bedrijf. De uitstraling en vormgeving van uw menukaart zijn bepalend voor de ervaring die uw bezoekers hebben. Verleid klanten daarom met passend beeldmateriaal van hoge kwaliteit en met de juiste sfeer voor meer succes.

Tip #3 Maak optimaal gebruik van Sociale Media

Hoe gek het ook klinkt, in vergelijking met andere bedrijfstakken, blijft het gebruik van sociale media bij horeca ondernemers achter. Sociale media hebben inmiddels bewezen een krachtig marketinginstrument te kunnen zijn. Als restaurant eigenaar of caféhouder kunt u door middel van sociale media diverse marketingkansen benutten. Denk aan de populaire ‘Like & Win acties’, prijsvragen, weggevertjes en andere unieke aanbiedingen die u gemakkelijk onder de aandacht kunt brengen met behulp van sociale media.

Tip #4 Maatschappelijke betrokkenheid

Maatschappelijke betrokkenheid in welke vorm dan ook is niet meer weg te denken in de bedrijfsvoering van nu. De consument gaat steeds meer waarde hechten aan zaken zoals duurzaamheid, dierenleed, cultuur en maatschappelijke kwesties. Bedrijven kunnen zich door maatschappelijke betrokkenheid profileren ten opzichte van de concurrentie.

Een goed marketinginstrument zou u zeggen. Ja, dat is zeker waar.

Maar met enkel afval scheiden en het sponsoren van een goed doel komen we er niet.

Als u zich echt wilt onderscheiden op maatschappelijk gebied zal er creatief nagedacht moeten worden. Nadat er maatschappelijke verbeteringen zijn toegepast in uw horecaonderneming is het belangrijk om dit kenbaar te maken aan de community. Als die kenbaarheid aanwezig is zal dat, marketingtechnisch gezien, vanzelf haar vruchten afwerpen.

Tip #5 Lever kwaliteit

Misschien wel één van de meest relevante marketingtips voor horeca, lever kwaliteit. Lever altijd dezelfde kwaliteit af.

Uw meest belangrijke marketingtool als het gaat om uw horecabedrijf. Als uw gasten tevreden en voldaan weggaan is de kans op terugkomst het grootst.

Veel vaste klanten zorgen voor een financieel gezonde onderneming en goede mond-tot-mond reclame. Als de kwaliteit van uw gerechten niet ter discussie staat en als de algehele ervaring van de klant positief is moet dit direct resultaat opleveren.

Doe mee met de conversatie

1 reactie

  1. Bedankt voor het delen van deze goede tips! Online betrokkenheid is erg belangrijk in de horeca branche. Mensen delen graag positieve en negatieve ervaringen, vooral via Social Media. Het is altijd goed om online zichtbaar te zijn en hier goed op in te spelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.