Marktsegmentatie en positionering zijn twee kernbegrippen in de marketingwereld. Vóórdat een bedrijf haar reclame-uitingen en marketingacties publiceert wordt er veel werk besteed aan marktsegmentatie en positionering. Ofwel, het definiëren van de markt en het creëren van een unieke positie op de markt. Om succesvol te zijn, klein of groot, is het belangrijk om de markt ‘af te bakenen’. Dit wordt ook wel ‘segmenteren’ genoemd. Om je meer inzicht te geven in marketing behandeld Reviewwereld.nl 4 tips voor marktsegmentatie.

Marktsegmentatie – Definitie

Marktsegmentatie komt voort uit een enorm veranderde consumentenwereld. Wensen en behoeften lopen sterk uiteen. Om een juiste marketingstrategie te hanteren is het daarom belangrijk om je totale markt in kaart te brengen. Je kunt vervolgens je potentiele markt ‘segmenteren’ aan de hand van ‘segmentatiecriteria’ om zo een gedetailleerd beeld te verkrijgen van je doelgroep.

De definitie van marktsegmentatie luidt als volgt: ‘opsplitsen van totale markt voor een product in kleine groepen kopers met dezelfde behoeften’.

Tips voor Marktsegmentatie

Tips voor marktsegmentatie

Verplaats je in de consument

Verplaats je in de gedachten van de consument. Analyseer koopgedrag en algemene gewoonten. Waar liggen zijn of haar interesses? Welke media zijn populair? De eerste stap in marktsegmentatie is het begrijpen van je potentiele markt. Probeer te achterhalen wie jouw klant is!

Gebruik segmentatiecriteria

Om de markt af te bakenen is het handig om de doelgroepen in te delen aan de hand van segmentatiecriteria. De consumentenmarkt kan vanuit verschillende dimensies bekeken worden. Segmentatiecriteria kunnen demografisch, geografisch, psychografisch of gedragselementen bevatten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kenmerken als leeftijdsklasse, ras, koopgedrag, bevolkingsdichtheid en levensstijl.

Bepaal je marktomvang

Beschrijf je markt zo uitgebreid mogelijk. Waarom? Alleen op deze manier breng je zoveel mogelijk potentiele doelgroepen en concurrenten in kaart. Stel jezelf hierbij vragen als:

  • Wat is de effectieve vraag? (Hoeveel producten verkoop je op dit moment?)
  • Wat is mijn marktpotentieel? (Hoeveel producten kúnnen er nog verkocht worden onder ideale omstandigheden?)
  • Wat is de uiteindelijke marktprognose?

Zorg voor onderscheidende segmenten

Een zinvol marktsegment is onderscheidend van andere segmenten. Elk segment moet uniek zijn. Op deze manier kun je perfect je markt per segment bewerken.

Breng de vraag naar het product in kaart

Om meer inzicht te verkrijgen in het segmentatie-proces is het belangrijk om de vraag naar het product te bestuderen. Je marktpotentieel is immers afhankelijk van de vraag naar het product. Je kunt dit doen door 3 verschillende soorten ‘vraag’ te onderscheiden.

  1. Initiële vraag: mensen die (nog) niet in het bezit zijn van het product.
  2. Vervangingsvraag: vervanging van product.
  3. Additionele vraag: een extra aankoop van hetzelfde product

Doordat je nu een duidelijk beeld hebt van de vraag naar je product is het handig om deze resultaten te verwerken in je marktsegmentatie.

Tips voor Marktsegmentatie in een Flits…

Marktsegmentatie is een belangrijke factor als het gaat om succes. Welk product of dienst je ook levert, zorg ervoor dat je je markt ként.

Ten alle tijden zijn de segmentatievoorwaarden als volgt: ‘Een segment moet meetbaar, haalbaar en bereikbaar zijn. Daarnaast is de omvang van het segment van essentieel belang om de winstgevendheid te bewaken.

Maak gebruik van segmentatiecriteria om kenmerken te plaatsen bij je doelgroep. Elk segment is voorzien van unieke kenmerken. Op deze manier kun jij gericht je marketingacties sturen.

Bepaal je marktomvang en je marktpotentieel. Dit doe je door je markt zo gedefinieerd mogelijk te beschrijven. Breng de vraag naar je product in kaart en bekijk waar jouw kansen liggen op de markt!

Vragen en/of opmerkingen met betrekking tot marktsegmentatie? Neem dan contact op via het contactformulier of plaats jouw reactie onderaan dit bericht.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.