Corendon, een bedrijf met een gigantisch marktaandeel in de reisbranche. Corendon is begonnen in het Turkije-segment waarbij er vliegtickets en later ook complete reizen naar Turkije werden aangeboden. Het in 2000 opgerichte reisbureau heeft zich in 15 jaar tijd explosief ontwikkeld op het gebied van productinnovatie, reisaanbod en populariteit. Deze ontwikkeling is te danken aan beheersbare- en niet-beheersbare factoren. Deze niet-beheersbare factoren, ofwel de macro-omgevingsfactoren hebben direct invloed op het succesvolle reisagentschap. Aan de hand van de macro-omgevingsfactoren is er een macro analyse tot stand gekomen met betrekking tot touroperator Corendon en de gehele reisbranche.

MACRO-analyse reisbranche – Demografische Factoren

Demografie komt als het ware voor uit een beschrijving van het volk. Het volk dat betrekking heeft op de reisbranche. In principe zijn vakanties en reizen voor iedereen, jong en oud te realiseren. De gehele Nederlandse bevolking is dus representatief voor de marketingstrategie van touroperator Corendon. Nederland telt zo’n 17 miljoen inwoners, waarvan ongeveer de helft man en de helft vrouw. Uit cijfers van het CBS is gebleken dat de gemiddelde leeftijd op 30,8 jaar ligt.

Vergrijzing

Wel is er sprake van een vergrijzing. Het aantal ouderen stijgt in verhouding met het aantal jongeren fors. Deze trend is eigenlijk al erg lang zichtbaar. De vergrijzing is een serieuze bedreiging voor reisorganisaties als Corendon omdat ouderen wegens beperkte mobiliteit en andere factoren minder vaak op vakantie gaan. Jongeren daarentegen, richten zich meer op consumptie, maatschappelijke ontwikkeling, carrière, gezinsuitbreiding en veranderingen. In de vorm van georganiseerde reizen en de zogenaamde ‘Only Adult reizen’ creëert Corendon een nieuwe groeimarkt voor ouderen die op vakantie willen.

Binnenland versus Buitenland?

De helft van alle geboekte vakanties onder de Nederlanders vinden plaats in eigen land. Ruim 40% van de reizen zijn naar het buitenland. Deze buitenlandse reizen worden op allerlei manieren geïmplementeerd. Denk hierbij aan het soort vakantie, de logiesvorm en het vervoersmiddel.

Stijgend opleidingsniveau

Een andere trend die zich voordoet op demografisch gebied is het stijgende opleidingsniveau. Het opleidingsniveau heeft direct invloed op het aantal geboekte vakanties. De regel geldt: ‘hoe hoger het opleidingsniveau, hoe hoger het aantal reizen’. Dit komt voort uit het feit dat opgeleiden vaak meer verdienen dan niet-opgeleiden en dus meer bestedingsruimte en koopkracht hebben.

Immigranten

Ook het groeiende aantal immigranten in Nederland beïnvloed de bedrijfsvoering van reisorganisaties. Immigranten hebben in veel gevallen familie, vrienden en kennissen wonen die zij regelmatig willen blijven bezoeken. Corendon zal veel voordeel behalen uit het feit dat zij gespecialiseerd zijn in reizen naar Turkije, Marokko, Bulgarije, Cyprus en Griekenland. Hier komen veel immigranten vandaan en zijn dus potentiele klanten waar rekening mee gehouden moet worden in de marketingplanning.

MACRO-analyse reisbranche – Economische Factoren

Welke trends zien we op economisch gebied? De macro-economische factoren die een rol spelen in de huidige reisbranche zijn erg belangrijk in de strategiebepaling van reisbedrijven.

Bezuinigen op luxe uitgaven

In economisch onzekere tijden wordt er vaak bezuinigd op luxe uitgaven. Mensen gaan verstandiger met geld om en er wordt minder geconsumeerd. De koopbereidheid van het boeken van een reis daalt omdat ‘vakantie’ gezien wordt als luxe. Hoewel we inmiddels weer een kleine economische groei doormaken, waarin de werkgelegenheid stijgt, zien we dat de koopkracht wel kleiner wordt. Alsmede door inflatie en verhoogde belastingen houden we relatief gezien steeds minder geld over om uit te geven. Steeds vaker kiezen we dat gezinnen het jaarlijks uitgekeerde vakantiegeld van de werkgever uitgeven aan andere doeleinden. Touroperator Corendon speelt in op deze economische trends door zeer scherpe prijzen aan te bieden. Corendon staat inmiddels bekend om haar goede prijs-kwaliteit verhouding. De reisorganisatie Corendon is inmiddels verkozen tot populairste aanbieder van zonvakanties, beste luchtvaartmaatschappij en beste all-round touroperator!

Groei van niche spelers

Een economie die voortdurend in beweging lijkt te zijn zorgt voor een concurrerende markt waarin enorm veel ‘niche spelers’ actief zijn. De wensen en behoeften van de consument zijn zeer uiteenlopend. Van een reis met de beste prijs tot aan compleet maatwerk. Daarom heeft Corendon ervoor gekozen om een ruim aanbod van vakanties en reizen te hanteren. Vliegtickets, zonvakanties, wintersportvakanties, jongerenvakanties en rondreizen zijn allen te boeken bij Corendon. Corendon wil op deze manier een zo’n groot mogelijk marktaandeel behalen.

MACRO-analyse reisbranche – Ecologische Factoren

De toenemende concurrentie in de reisbranche vormt een serieuze bedreiging voor de grotere reisorganisaties als Corendon, TUI en D-reizen. Ecologie en maatschappelijke betrokkenheid werken imago verhogend voor bedrijven en daar maakt Corendon ook gebruik van.

Maatschappelijke betrokkenheid

Aandacht voor maatschappij en milieu is onderdeel van het marketingprogramma van touroperator Corendon. Duurzaamheid en milieubewustheid staan hoog in het vaandel. .

Goed of slecht weer

Een andere trend die zich voordoet als we de ecologie bestuderen is dat men steeds later een reis boekt. Dit is afhankelijk van het weer. Hoe slechter het weer in de vakantieperiode hoe meer vakanties er geboekt zullen worden.

Hoe je het ook bekijkt, cultuur, milieu en natuur zijn zeer belangrijke aspecten als het om reizen gaat. Des te belangrijker om ervoor te zorgen dat er verantwoordelijk en professioneel omgegaan wordt met deze zaken.

MACRO-analyse reisbranche – Politiek-Juridische Factoren

In de reisbranche en voor Corendon als reisorganisatie, bestaan er ook politiek-juridische factoren die de bedrijfsvoeringen doen beïnvloeden. Verschillende kansen en bedreigingen doen zich voor op politiek-juridisch niveau.

Buitenlandse wetgeving heeft invloed op het aantal geboekte reizen

Denk bijvoorbeeld aan regels en wetten in het buitenland waar óók de toeristen zich aan moeten houden. Zo is het bijvoorbeeld verplicht om een alcoholtester bij je te hebben wanneer je door Frankrijk reist met de auto. Een land met teveel voorschriften over wat wél en wat niet mag zal minder aantrekkelijk zijn voor toeristen. Vaak zien we dat landen nieuwe en andere wetten aannemen wanneer er problemen ontstaan uit andere macro-factoren.

Politieke situatie in vakantieland speelt grote rol

Reisorganisaties die gespecialiseerd zijn in vakanties naar een land waar veel calamiteiten voorkomen en waar zich een politiek-onrustige situatie voordoet zijn het meest afhankelijk van politiek-juridische factoren.

Kwaliteit accommodaties erg belangrijk

Om eventuele juridische problemen te voorkomen die ontstaan uit ontevredenheid van vakantiegangers hecht Corendon veel waarde aan de kwaliteit van de hotels en haar personeel. Ook heeft Corendon een eigen vliegmaatschappij opgericht zodat er een betere grip komt het vervoer van de reis. Op locatie heeft Corendon ook veel kwaliteitsmanagers die hun prioriteit leggen bij de door Corendon aangeboden accommodaties.

MACRO-analyse reisbranche – Technologische Factoren

De reisbranche is enorm veranderd. Reisorganisaties hebben zich op technologisch gebied sterk ontwikkeld. Technologische factoren hebben betrekking op productontwikkelingen en productinnovaties.

Productaanbod gegroeid

Ten eerste is het productaanbod in vergelijking tot een aantal jaren geleden immens veranderd. Reizigers zijn kritischer en willen meer te kiezen hebben. Een reiziger wil kunnen vergelijken en de vakantie precies op zijn of haar wensen en behoeften kunnen afstemmen. Zo zien we ook dat groepsreizen steeds populairder worden onder de vakantiegangers. Reissites hebben daarom tegenwoordig eindeloze filters die men kan inschakelen om zo gericht te kunnen zoeken.

Internet bedreigd lokale reisbureaus

Een andere trend die zich voordoet is de werking van het internet op de totale reisbranche. Het aantal online boekingen is sterk gestegen. Dit is een serieuze bedreiging voor de reisbureaus op locatie. Zij zien de omzet teruglopen en de werkgelegenheid daalt plaatselijk. Reviewsites, forums en sociale media worden een steeds belangrijker onderdeel van het oriëntatie- en koopgedrag van de consument.

MACRO-analyse reisbranche – Sociaal-Culturele Factoren

Sociaal-culturele factoren staan in het teken van normen, waarden, gewoonten en culturen. Vooral voor een touroperator als Corendon zal er gekeken moeten worden naar de leefgewoonten van de inwoners in de aangeboden vakantielocaties. Zo zijn er verschillende kansen en bedreigingen te benoemen voor Corendon. Denk bijvoorbeeld aan culinaire gerechten of hoe mensen elkaar begroeten. Maar ook tijdsverschillen en eventuele verplichte fooien in het buitenland.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.